شین میم شین

 

نه اندیشه مادرزاد وجود دارد

و

نه اندیشیدن مادرزادی.

اندیشیدن

را

باید مثل هرعلم،

در روندی دشوار فراگرفت.

 

 

شیخ سعدی

(۱۱۸۴ ـ ۱۲۸۳ و یا ۱۲۹۱)

(دکتر حسین رزمجو: بوستان سعدی، ص ۱۱ ـ ۱۵)

 

 

۱   

  گنهکار را عذر نسیان بنه

چو زنهار خواهند، زنهار ده

 

معنی تحت اللفظی:

اگر کسی به سبب فراموشکاری مرتکب خطایی شده،

مورد عفو و بخشش قرار بده.

اگر گناهکاران امان خواستند،

امان بده.

 

سؤال

 

سعدی

در

 این بیت شعر،

دیالک تیک ط  و توده

را

 به

 شکل دیالک تیک ز  ـ زیردست

از

سویی

و

به

شکل دیالک تیک د  و گناهکار

از

سوی دیگر

بسط می دهد

و

 به

 پادشاه

توصیه می کند

که

امکان پشیمانی و عذرخواهی به گناهکار بدهد و اگر امان خواست، امان بدهد.

 

جواب

 

سعدی

در

 این بیت شعر،

دیالک تیک طبقه حاکمه و توده

را

 به

 شکل دیالک تیک زبردست ـ زیردست

از

سویی

و

به

شکل دیالک تیک داور و گناهکار

از

سوی دیگر

بسط می دهد

و

 به

 پادشاه

توصیه می کند

که

امکان پشیمانی و عذرخواهی به گناهکار بدهد و اگر امان خواست، امان بدهد.

 

 تار و پود آثار سعدی

به

دیالک تیک گناهکار و داور

و

دیالک تیک عذرخواهی و عذرپذیری

سرشته است.

 

این تئوری سعدی

قبل از همه

دلایل اقتصادی دارد.

 

چون

اگر

اعضای طبقه حاکمه

بنده ها، غلامان و رعایا

را

به

جرم خطایی

گردن زنند،

تولید مایحتاج حیاتی جامعه

مختل می شود.

 

۲

گر آید گنهکاری اندر پناه

نه شرط است کشتن، به اول گناه

 

 معنی تحت اللفظی:

اگر گناهکاری گیر افتاد،

به

جرم

خطای یکباره

نباید به قتل رسد.

 

سعدی

 در

 این بیت شعر

از

قتل فی الفور مجرم

و

 به

 قول فاشیست های رنگارنگ

از

پاکسازی فوری مخالفین

نهی می کند.

 

سعدی

البته

قتل همنوع

 را

به

طور کلی

زیر علامت سؤال نمی برد.

 

قتل همنوع

 کسب و کار اصلی بشریت در جهنم جامعه طبقاتی

 است.

 

ادامه دارد.