دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۳۹۲)
پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
مخابرات
(کمونیکاسیون، مبادله اطلاعات، هماندیشی)
ادامه
۵۸
· مشخصه مخابرات جامعه ای (اجتماعی) شرایط به اصطلاح، علامتی است که همواره حاوی ممان های (گشتاورهای) زیر است:
الف
· مخابرات جامعه ای اولا باید حاوی دو کاربر مخابراتی (هماندیش) باشد که به مبادله فکری با هم می پردازند.
ب
· مخابرات جامعه ای باید حاوی موضوعی و یا حادثه ای باشد که راجع بدان مبادله فکری صورت می گیرد.
پ
· مخابرات جامعه ای باید حاوی علائم (سیستم علامتی) باشد که دو طرف مخابرات به مدد آنها با هم راجع به موضوعی و یا حادثه ای مبادله فکری و احساسی می کنند.
· در شرایط علامتی، سیستم معینی از روابط اجتماعی متنوع نمودار می گردد که بنیان و گشتاور تعیین کننده اش روند بازتولید جامعه ای است.
· در شرایط علامتی هم موضوعات مادی طبیعی فرم علامتی به خود می گیرد و هم موضوعات مادی مصنوعی.
۵۹
· تولید یعنی اثرگذاری افراد به طور اجتماعی مرتبط با هم به مدد سیستمی از ابزارهای تولیدی تاریخا تشکیل یافته بر طبیعت.
۶۰
· در روند تولید کار افراد جامه عمل می پوشد.
· کاری که تاریخا به طرز معینی ساختاربندی شده.
· کاری که تاریخا مبتنی بر تقسیم کار است.
· کاری تاریخا مبتنی بر ترکیب است.
۶۱
· روند تولید همیشه روندی جامعه ای (اجتماعی) است.
۶۲
· ابزار تولید به مثابه چیز طبیعی فرم عوض کرده ی منطبق با حوایج جامعه ای، حامل اطلاعات اولیه و بنیادی برای روند مخابرات است.
۶۳
· از آنجا که چیزهای طبیعی مختلف به طور عینی برای وجود و توسعه جامعه حاوی معانی متفاوتند و از این رو به طور متفاوت در این رابطه به خدمت گرفته می شوند، باید در تبیینات زبانی تثبیت یابند تا امکان انعکاس آنها در ضمیر آدمی فراهم آید و قابل مخابره باشند.
۶۴
· کلیه اشیای طبیعی که به عنوان اوبژکت پراتیک آدمی در می آیند، باید نسبت به معانی جامعه ای معین انتظام یابند.
۶۵
· اشیای طبیعی به علائم تبدیل می شوند و چون به علائم تبدیل می شوند، به بنیان عینی روند مخابراتی جامعه ای تبدیل می شوند.
۶۶
· تشکیل علائم زبانی و پیوست دادن آنها به معانی، موجب قرار گرفتن آنها در اختیار تفکر انتزاعی می گردد، بدون اینکه به حضور موضوع و یا حادثه منطبقه نیاز افتد.
۶۷
· از سوی دیگر انتظام بخشی های معنایی به اشیای مادی می تواند تنها بر بنیان تفکر انتزاعی مبتنی بر فرم زبانی میسر گردد.
۶۸
· انسان ها در پراتیک جامعه ای (اجتماعی) خویش طبیعت را تغییر فرم می دهند.
· بدین طریق به تشکیل واقعیت جامعه ای تغییر فرم یافته و مناسب نایل می آیند.
۶۹
· موضوع مخابرات جامعه ای (اجتماعی)، یعنی جهان خارجی عینی، بنابرین ماهیتا واقعیت جامعتا (اجتماعا) تشکیل یافته است.
۷۰
· از آنجا که آن واقعیت جامعتا (اجتماعا) تشکیل یافته است، برای انسان ها نیز در مرحله توسعه تاریخی معین سیستم مناسبات جامعه ای شان، کمونیکاتیو (اسباب مبادله فکری) است.
· مراجعه کنید به اطلاعات
پایان