پروفسور دکتر 

ولفگانگ ایشهورن

اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت

و

دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین  

 

 

مخابرات

(کمونیکاسیون، مبادله اطلاعات، هماندیشی)

ادامه 

 

۵۸

·    مشخصه مخابرات جامعه ای (اجتماعی) شرایط به اصطلاح، علامتی است که همواره حاوی ممان های (گشتاورهای) زیر است:

 

الف

·    مخابرات جامعه ای اولا باید حاوی دو کاربر مخابراتی (هماندیش) باشد که به مبادله فکری با هم می پردازند.

 

ب

·    مخابرات جامعه ای باید حاوی موضوعی و یا حادثه ای باشد که راجع بدان مبادله فکری صورت می گیرد.

 

پ

·    مخابرات جامعه ای باید حاوی علائم (سیستم علامتی) باشد که دو طرف مخابرات به مدد آنها با هم راجع به موضوعی و یا حادثه ای مبادله فکری و احساسی می کنند.

·    در شرایط علامتی، سیستم معینی از روابط اجتماعی متنوع نمودار می گردد که بنیان و گشتاور تعیین کننده اش روند بازتولید جامعه ای است.

·    در شرایط علامتی هم موضوعات مادی طبیعی فرم علامتی به خود می گیرد و هم موضوعات مادی مصنوعی.

 

۵۹

·    تولید یعنی اثرگذاری افراد به طور اجتماعی مرتبط با هم به مدد سیستمی از ابزارهای تولیدی تاریخا تشکیل یافته بر طبیعت.

 

۶۰

·    در روند تولید کار افراد جامه عمل می پوشد.

·    کاری که تاریخا به طرز معینی ساختاربندی شده.

·    کاری که تاریخا مبتنی بر تقسیم کار است.

·    کاری تاریخا مبتنی بر ترکیب است.

 

۶۱

·    روند تولید همیشه روندی جامعه ای (اجتماعی) است.

 

۶۲

·    ابزار تولید  به مثابه چیز طبیعی فرم عوض کرده ی منطبق با حوایج جامعه ای، حامل اطلاعات اولیه و بنیادی برای روند مخابرات است.

 

۶۳

·    از آنجا که چیزهای طبیعی مختلف  به طور عینی برای وجود و توسعه جامعه حاوی معانی متفاوتند و از این رو به طور متفاوت در این رابطه به خدمت گرفته می شوند، باید در تبیینات زبانی تثبیت یابند تا امکان انعکاس آنها در ضمیر آدمی فراهم آید و قابل مخابره باشند.

 

۶۴

·    کلیه اشیای طبیعی که به عنوان اوبژکت پراتیک آدمی در می آیند، باید نسبت به معانی جامعه ای معین انتظام  یابند.

 

۶۵

·    اشیای طبیعی به علائم تبدیل می شوند و چون به علائم تبدیل می شوند، به بنیان عینی روند مخابراتی جامعه ای تبدیل می شوند.

 

۶۶

·    تشکیل علائم زبانی و پیوست دادن آنها به معانی، موجب قرار گرفتن آنها در اختیار تفکر انتزاعی می گردد، بدون اینکه به حضور موضوع و یا حادثه منطبقه نیاز افتد.

 

۶۷

·    از سوی دیگر انتظام بخشی های معنایی به اشیای مادی می تواند تنها بر بنیان تفکر انتزاعی مبتنی بر فرم زبانی  میسر گردد.

 

۶۸

·    انسان ها در پراتیک جامعه ای (اجتماعی) خویش طبیعت را تغییر فرم می دهند.

·    بدین طریق به تشکیل واقعیت جامعه ای تغییر فرم یافته و مناسب نایل می آیند.

 

۶۹

·    موضوع مخابرات جامعه ای (اجتماعی)، یعنی جهان خارجی عینی، بنابرین ماهیتا واقعیت جامعتا (اجتماعا) تشکیل یافته است.

 

۷۰

·    از آنجا که آن واقعیت جامعتا (اجتماعا) تشکیل یافته است، برای انسان ها نیز در مرحله توسعه تاریخی معین سیستم مناسبات جامعه ای شان، کمونیکاتیو (اسباب مبادله فکری) است.

 

·    مراجعه کنید به اطلاعات

 

پایان