پروفسور دکتر الفرد کوزینگ

پروفسور دکتر گئورگ کلاوس

برگردان

شین میم شین

  ۱۲

·      کانت اما بعدها به این نظر رسید که فرم های نگرش اپریوری (ماورای تجربی) و مفاهیم فهم که قبل از هر تجربه ای وجود داشته اند، در عین حال برای تمیز حقیقت از هاله (حقیقت نما) در شناخت، معیارهای مطمئنی اند.

 

  ۱۳

 

 

·      معیار حقیقت بنا بر تئوری کوهرنس حقیقت در نئوپوزیتیویسم عبارت است از امکان افزودن خالی از تناقض قانونی به سیستم قوانین رشته علمی مورد نظر.

·       (نویرات، «جامعه شناسی در فیزیکالیسم، شناخت، جلد ۲، جملات پروتکلی، شناخت جلد ۳»،

·      کارناپ، «راجع به جملات پروتکلی»)

 

۱۴

 

·      نئوپوزیتیویسم در کلیه فرق (فرقه های) خود قادر به تعیین تفاوت روشن میان حقیقت و معیار حقیقت نبوده است.

 

۱۵

·      ماتریالیسم دیالک تیکی برخلاف کلیه تئوری های فلسفی، مسئله معیار حقیقت را بر مبنای کاملا جدیدی حل کرده است.

 

۱۶

·      از آنجا که شناخت به رابطه روح (شعور)  با واقعیت عینی (ماده) مربوط می شود، پس برای امتحان صحت و سقم شناخت باید آن را با واقعیت عینی مورد مقایسه قرار داد.

 

۱۷

·      اما این امر نمی تواند یک جریان روحی (شعورین)  باشد.

·      برای اینکه در آن صورت، امتحان دو باره آن الزامی خواهد بود و این امتحانات همین طور تا بی نهایت ادامه خواهند داشت.

 

۱۸

 

·      امتحان صحت و سقم شناخت باید در پراتیک اجتماعی صورت گیرد.

·      برای اینکه در پراتیک اجتماعی است که روح (شعور)  و واقعیت عینی با همدیگر تلاقی می یابند و به هم می پیوندند.

 

۱۹

·      در پراتیک است که معارف (شناخت های) مکسوبه به کار بسته می شوند و در پراتیک است که درجه انطباق آنها با واقعیت عینی، یعنی محتوای حقیقت آنها معلوم می گردد.

 

۲۰

·      بنابرین پراتیک عالی ترین و تعیین کننده ترین معیار حقیقت است.

 

۲۱

·      «این مسئله که آیا تفکر انسانی قادر به کشف حقیقت شیئی است، نه یک مسئله تئوریکی، بلکه یک مسئله پراتیکی (عملی) است.

 

۲۲

·      انسان باید در پراتیک، حقیقت تفکرش را، یعنی واقعیت، قدرت، این دنیویت تفکرش را اثبات کند.

 

۲۳

·      جدال بر سر واقعی بودن و یا غیرواقعی بودن تفکر، مجزا از پراتیک، یک مسئله بی غل و غش اسکولاستیکی است.»

·      (مارکس و انگلس، «کلیات» جلد ۳، ص ۵.)

 

·      مراجعه کنید به تئوری، پراتیک

 

ادامه دارد.