سرگی لئونیدوویچ روبین اشتاین

(۱۸۸۹ ـ ۱۹۶۰)

برگردان

شین میم شین

۱

جایگاه پدیده ها و روندهای روانی در پیوند عام پدیده ها در جهان مادی

الف

راجع به طرح مسئله

ادامه

۸۷

  • ما در این بررسی ها می کوشیم تا مناسبت معرفتی ـ نظری (رابطه مربوط به تئوری شناخت) انتزاعی پدیده های روانی با وجود را (دیالک تیک وجود و شعور را. مترجم) مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم تا بنا بر آن، به کشف مکانیسم پیدایش آن نایل آییم.

۸۸

  • پدیده های روانی، زمانی پدید می آیند که در جریان کردوکار بازتابی مغز، در روند تمییز تحریکات، احساس هایی پدید آیند و تحریک منعکس شده در آنها به مثابه اوبژکت عرض اندام کند.

۸۹

  • «جهش»، یعنی گذار به پدیده های روانی، درست با آن در پیوند است.

۹۰

  • «به همین دلیل، مناسبت معرفتی ـ نظری با اوبژکت، تعیین کننده خصلت اونتولوژیکی پدیده های روانی است.»

  • مراجعه کنید به اونتولوژی

اونتولوژی و نئو اونتولوژی

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10372

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10386

۳

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10390

۴

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10410

۵

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10441

۶

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10445

پایان

۹۱

  • موضع مجموعه فلسفه غیر مارکسیستی، متضاد با آن است:

  • موضع مجموعه فلسفه غیر مارکسیستی، کاراکتریزاسیون پدیده های روانی به مثابه نوعی با وجود خاص خویش است.

  • بدون درنظر گرفتن مناسبت معرفتی اش با وجود مادی است.

۹۲

ادوارد برادفورد تیتچنر

(۱۸۶۷ ـ ۱۹۲۷)

روانشناس تجربی انگلیسی ـ امریکایی

  • این گرایش به ویژه در «اگزیستانسیالیسم» تیتچنر برجستگی کسب می کرد.

۹۳

  • در حالیکه در درکی که کردوکار روانی را یک کردوکار بازتابی می داند، درک تشکیل طبیعی پدیده های روانی میسر می شود و مناسبت معرفتی آن با واقعیت عینی، تعیین کننده «ماهیت» پدیده های روانی است.

۹۴

  • وابستگی متقابل مذکور میان ایندو درک (نظریه) به معنی رابطه و وابستگی متقابل نظریات مربوط به تشکیل طبیعی پدیده های روانی و ماهیت معرفتی ـ نظری آنها ست.

۹۵

  • هر روند روانی حاوی جنبه و جانب معرفتی است.

  • این جنبه معرفتی اما تمامت روند روانی را تشکیل نمی دهد.

  • یعنی روند روانی در جنبه معرفتی خلاصه نمی شود.

۹۶

  • اوبژکت که در پدیده های روانی انعکاس می یابد، قاعدتا با حوایج و منافع فرد اصطکاک می یابد و به همین دلیل به ایجاد رابطه عاطفی و ارادی معینی منجر می شود.

  • مثلا به ایجاد تمایلی و احساسی منجر می شود.

۹۵

  • هر اکت (عمل) روانی، یعنی هر «واحد» واقعی شعور حاوی هر دو بخش است.

الف

  • هم حاوی بخش فکری ـ هوشی (انتلکتوئل) است

ب

  • و هم حاوی بخش احساسی (افکتیو) است.

  • احساسی نه به معنی رواندرمانی مدرن، بلکه به معنی فلسفه کلاسیک قرن ۱۷، مثلا فلسفه اسپینوزا و همچنین فلسفه سوسیالیست های اوتوپیکی قرن ۱۸.

ادامه دارد.