فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) تفکر تاریخی (جهانتصویر تاریخی) (۲۳)
پروفسور دکتر هانس کورتوم
پروفسور دکتر وینفرید شرودر
برگردان
شین میم شین
تئوری تاریخ در فلسفه بورژوازی واپسین
ادامه
ت
لئوپولد فون رانکه
(۱۷۹۵ ـ ۱۸۸۶)
مورخ
استاد دانشگاه
سیاستمدار پروس
۱
- نتیجه نهائی این محرومیت از داشتن دورنمای تاریخی را می توان حتی در آثار لئوپولد فون رانکه به وضوح دید:
۲
- لئوپولد فون رانکه در سال ۱۸۳۰ میلادی در بررسی تاریخ و فلسفه اش و در سال ۱۸۵۴ میلادی در سخنرانی هایش راجع به اعصار تاریخ جیدتر، بر ضد درک تاریخی «فلسفه تاریخ»، مبنی بر این که «بنی نوع بشر را در پیشرفت لاینقطع و در معراج بی وقفه به سوی کمال می بیند»، موضعگیری می کند.
۳
- به نظر رانکه پیشرفت قابل قبول تنها در دو عرصه زیر وجود دارد:
الف
- «در رابطه با شناخت
ب
- در رابطه با تسلط بر طبیعت.»
۴
- رانکه استفاده از مفهوم پیشرفت در مورد مسائل زیرین را مجاز نمی داند:
الف
- در مورد هستی (دا زاین) اخلاقی و یا مذهبی فردی
ب
- در مورد تشکیل نوابغ هنری، شعری، علمی و دولتی.
- زیرا اینها به نظر او، منشاء الهی بی واسطه دارند.
پ
- در مورد علوم انسانی منفرد، مثلا فلسفه و سیاست
ت
- در پیوند قرن ها به طور کلی.
- چون به نظر او هر قرنی خادم قرن دیگر نیست.
۵
- رانکه «از نقطه نظر ایده الهی بر آن است که بشریت تنوع بی پایانی از توسعه ها را در خود نهفته دارد که یکی پس از دیگری بروز می کنند.
- البته بر طبق قوانینی که برای ما نامعلوم و اسرارآمیزند و تفکر ما گنجایش آنها را ندارد.»
۶
- رانکه از این رو، تئوری پیشرفت روشنگری را دور می اندازد و خواهان «نگرش بیطرفانه» و «تاریخ شناسی عینی» می شود.
۷
- این اما به معنی صرفنظر کردن از تعمق در شناخت قوانین توسعه تاریخی است که با قطع رابطه با تئوری پیشرفت روشنگری پیوند تنگاتنگ دارد.
۸
- زیرا فرضیه بندی رانکه مبنی بر این که در عرصه اجتماعی پیشرفتی وجود ندارد، خود نه بیطرفانه است و نه عینی.
۹
- رانکه بدین طریق، پیشاپیش برای علوم وظایف زیر را تعیین می کند:
الف
- قناعت بر گردآوری فاکت ها و الحاق آنها به یکدیگر
ب
- قناعت به «توصیف تمایلات مسلط بر قرن»
۱۰
- به عبارت دیگر، درخواست رانکه مبنی بر برخورد بیطرفانه، کار را به آنجا می کشاند
- که
الف
- اولا «چیزها را آن سان که هستند، بپذیریم»
ب
- ثانیا از تجزیه و تحلیل و ارزیابی آنها در چارچوب توسعه بالنده تاریخی، در شدن و فنا شدن شان، صرفنظر کنیم.
ادامه دارد.
+ نوشته شده در سه شنبه بیست و پنجم مهر ۱۴۰۲ ساعت 5:9 توسط سیاوش زهری
|