پروفسور دکتر هانس کورتوم

پروفسور دکتر وینفرید شرودر

برگردان

شین میم شین

تئوری پیشرفت دیالک تیکی در فلسفه فلاسفه آلمان

۱

یوهان گوتفرید هردر

(۱۷۴۴ ـ ۱۸۰۳)

نویسنده

شاعر

مترجم

تئولوگ

تاریخفیلسوف

فرهنگفیلسوف کلاسیک وایمار (آلمان)

متنفذترین نویسنده و متفکر عصر روشنگری

ستارگان چهارگانه وایمار

(هردر، وایلند، گوته، شیللر)

آثار:

بررسی منشاء زبان

ایده هائی راجع به تاریخفلسفه بشری

باد و خورشید

متانقدی بر «نقد خرد محض» کانت

۹

· قانون نهفته در نظام طبیعت که بنا بر آن، توسعه و تکامل بشریت صورت می گیرد (هردر، کتاب پانزدهم، ص ۵)، به نظر هردر عبارت است از روند تضادمند پیشرفت بشریت از هرج و مرج به سیستم جهانی هماهنگ و به انسانیت.

· (هردر، کتاب پانزدهم، ص ۲)

۱۰

· هردر می نویسد:

· «هر کردوکار نیکی که در تاریخ صورت گرفته، به نفع انسانیت بوده است.

۱۱

· هر کردوکار خردستیز، مغایر با اخلاق و نفرت انگیز که انجام یافته، همواره بر ضد انسانیت انجام یافته است.

۱۲

· بشریت همواره در تلاش برای کسب حقوق و استفاده از آن برای تشکیل انسانیت بوده است.

· انسانیتی که می شناسد.

۱۳

· انسانها هرگاه که راه گم کرده اند و در نیمه راه سنت به میراث برده درجا زده اند، از عواقب گمراهی خود رنج برده اند و به سزای گناهان خود رسیده اند.

۱۴

· خدا به دلیل اشتباهات انسانها به سراغ شان آمده است و نه به دلیل اعجاز.

· خدا ‍آمده است، تا انسانها از خطاهای خود بیاموزند و خود را اصلاح کنند.

۱۵

· انسان اگر توان یادگیری از خطاهای خویش و استفاده از عقل را نمی داشت، هرگز نمی توانست زنده بماند و ادامه حیات بدهد.

۱۶

· به محض اینکه انسان، خرد را به کار گرفت، در به روی هزاران خطا نیز گشوده شد.

· اما در به روی آموختن از خطاها و کاربست بهتر خرد نیز باز گشت.

۱۷

· انسان وقوف به خطاهای خود را هرچه سریعتر کسب می کند، در راه اصلاح آنها هرچه مصمم تر عمل می کند، به همان اندازه بیشتر پیشرفت می کند و به همان اندازه بیشتر انسانیت او قوام می یابد.

۱۸

· انسان باید گنجینه آموزش خود را غنی تر سازد.

۱۹

· انسان باید بر آگاهی خود بیفزاید.

۲۰

· در غیر اینصورت، قرنها زیر بار خطاهای خود رنج خواهد برد.

· خطاهائی که تقصیر خود او بوده اند.»

· (هردر، کتاب پانزدهم، ص ۱)

ادامه دارد.