پروفسور دکتر الفرد کوزینگ

برگردان

شین میم شین

۱۴

ریچارد آوناریوس

(۱۸۴۳ ـ ۱۸۹۶)

فیلسوف آلمانی

از نمایندگان امپیریوکریتیسیسم

  • ایدئالیسم ذهنی، دانش تجربی را با ادراک یکی می گیرد و آن را قاعدتا به مقوله مرکزی سیستم های فلسفی خود تبدیل می کند.
  • (اوه ناریوس، « نقد دانش تجربی محض»)

الف

جورج برکلی

(۱۶۸۵ ـ ۱۷۵۳)

اسقف، تئولوگ، امپیریست و فیلسوف ایرلندی ـ انگلیسی

مؤسس ایدئالیسم ذهنی

  • جورج برکلی دانش تجربی را حتی به مثابه جریان روانی محض قلمداد می کند.

ب

دیوید هیوم

(۱۷۱۱ ـ ۱۷۷۶)

فیلسوف، اقتصاددان و تاریخدان

از نمایندگان برجسته روشنگری انگلستان

از اقتصاددان ما قبل اقتصاد کلاسیک

معلم کانت و از دوستان و همفکران آدام اسمیث

  • دیوید هیوم دانش تجربی را به هم پیوستن ایده ها بنا بر عادت می داند.

ت

ایمانوئل کانت

(۱۷۲۴ ـ ۱۸۰۴)

برجسته ترین نماینده فلسفه کلاسیک بورژوایی آلمان

۱

  • به نظر کانت، دانش تجربی با شناخت یکسان است.

۲

  • دانش تجربی، شناخت مرکب است که تنها به وسیله فرم های تفهیم تجسمی و مفاهیم اپریوریستی فهم که به کمک شان احساس ها مورد کند و کاو قرار می گیرند تا به وحدت ترکیبی دست یابند، امکان پذیر می گردد.

پ

  • نئوکانتیانیسم با آغاز از کانت و با اشاره به هیوم و برکلی، دانش تجربی را به طور کلی خالق اشیا می نامد.

۱۵

  • مفهوم «دانش تجربی» مفهوم صریح و روشنی نیست:

الف

  • مفهوم «دانش تجربی» هم استنتاجات ماتریالیستی را امکان پذیر می سازد.

ب

  • و هم استنتاجات ایدئالیستی ـ ذهنی را.

۱۶

  • از این رو، مفهوم «دانش تجربی» را باید به زبان علمی در تعریف صریح و در خطوط جهان بینانه واضح و روشن مورد استفاده قرار داد.

۱۷

  • به قول لنین، «درپشت کلمه دانش تجربی، بی تردید هم می تواند گرایش ماتریالیستی در فلسفه نهفته باشد، هم گرایش ایدئالیستی و هم گرایش کانتی و هیومی.
  • دانش تجربی هم گرایش ماتریالیستی و هم گرایش ایدئالیستی در فلسفه را شامل می شود و در هم آمیزی آنها را تضمین می کند.»
  • (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۱۴، ص ۱۴۳، ۱۴۸)

  • مراجعه کنید به پراتیک، شناخت

پراتیک

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11454

شناخت

(معرفت)

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11286

پایان