فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) تجربه (دانش تجربی) (۱)
پروفسور دکتر الفرد کوزینگ
برگردان
شین میم شین
۱
- دانش تجربی، مفهومی فلسفی (و زبان محاوری ای) است که جنبه و جانب مهم رابطه انسان با محیط زیست طبیعی و اجتماعی اش را منعکس می کند.
۲
- باید میان تجربه به مثابه روند و دانش تجربی به مثابه نتیجه آن روند تفاوت قائل شد.
(در زبان آلمانی
برای هردو جنبه و جانب
واژه واحدی به کار می رود.
مترجم)
۳
- بنا بر درک ماتریالیستی ـ دیالک تیکی، دلیل نهائی هر دانش تجربی ئی، واقعیت عینی است که انسان ها در پراتیک اجتماعی خویش به طرق مختلف از جمله ادراک، مشاهده و تغییر مادی آن، به طور بیواسطه با آن تماس برقرار می کنند، آشنا می شوند و تجربه اش می کنند.
۴
- پراتیک اجتماعی باغچه ای است که دانش تجربی بر آن می روید، ولی نمی توان آن دو را یکسان تلقی کرد، همانطور که نمی توان باغچه و گیاه را یکسان تلقی نمود.
۵
- ثمره روند تجربه (که همواره مشمول پراتیک می شود) دانش تجربی است که هنوز به طور نظری (تئوریکی) حلاجی نشده است.
- ولی پیش شرط مهمی برای شناخت نظری (تئوریکی) محسوب می شود.
(می توان گفت
که ما با دیالک تیک تجربه و دانش تجربی سر و کار داریم که فرمی از بسط و تعمیم دیالک تیک پراتیک و تئوری است.
مترجم)
۶
- معارف (معرفت ها، شناخت ها) تجربی حاصله از تجربه بیواسطه، حلقه واسط میان دانش تئوریکی و پراتیک اند.
۷
- از این رو ست که دانش تجربی در هر دو زمینه زیر نقش مهمی بازی می کند:
الف
- هم در فهم درست تئوری
ب
- و هم در کاربست درست تئوری در پراتیک.
۸
- مفهوم دانش تجربی در ماتریالیسم ما قبل مارکسیستی به طور یکجانبه محدود به ادراک حسی بود و لذا مجزا از پراتیک اجتماعی بود.
- از این رو، دانش تجربی تنها به مثابه دانش تجربی فردی در نظر گرفته می شد.
۹
- ماتریالیسم دیالک تیکی (برعکس ماتریالیسم ما قبل مارکسیستی)، علاوه بر خصلت فردی دانش تجربی، خصلت جامعتی آن را نیز در نظر می گیرد و مفهوم دانش تجربی را هم به لحاظ محتوا وسعت می بخشد و هم با در نظر گفتن آن به مثابه دانش تجربی بالنده ی بشریت، به لحاظ دامنه گسترش می دهد.
۱۰
- به نظر انگلس، «علوم طبیعی مدرن، قانون منشاء تجربی هر محتوای فکری را چنان وسعت می بخشند که آن محدودیت و فرمولبندی سابق خود را دور می افکند.
۱۱
- علوم طبیعی با به رسمیت شناختن توارث خواص اکتسابی، سوبژکت دانش تجربی را از فرد به نوع منتقل می کند.
۱۲
- افراد منفرد، دیگر نباید حتما هر چیزی را شخصا تجربه کنند.
۱۳
- دانش تجربی منفرد هر فرد می تواند تا درجه معینی با نتایج حاصل از تجارب نیاکان او جایگزین شود.»
- (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۰، ص ۵۲۹)
ادامه دارد.
+ نوشته شده در پنجشنبه دهم فروردین ۱۴۰۲ ساعت 11:25 توسط سیاوش زهری
|