ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی

﴿وَهُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ النُّجُومَ لِتَهْتَدُوا بِهَا فِي ظُلُمَاتِ الْبَرِّ وَالْبَحْرِ ۗ قَدْ فَصَّلْنَا الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ﴾
[ الأنعام: ۹۷]

اوست خدايى كه ستارگان را پديد آورد تا به آنها در تاريكيهاى خشكى و دريا، راه خويش را بيابيد.

آيات را براى آنان كه مى‌دانند به تفصيل بيان كرده‌ايم.

کریم

در این آیه،

به دلایل الهی برای خلق جهان و کاینات (اجرام آسمانی)

ادامه می دهد:

دلیل خلق ستارگان نیاز بشر به چراغی آسمانی برای پیدا کردن راه از چاه در خشکی و آب ها در ظلمات شب بوده است.

چراغ مهر و ماه هم برای اندازه گیری گذشت زمان بوده است.

آیات قرآن هم برای اهل عقل و علم به تفصیل تبیین یافته اند و نه برای اهل جهل.

کریم

در این آیه

بشریت را به عاقل و عالم و جاهل طبقه بندی می کند.

ایراد استدلالی کریم این است که برای عقلا و علما قرآن را نازل می کند و نه برای عوام الناس نفهم.

کسب و کار کریم

همیشه همین است:

هندوانه چپاندن زیر بغل کسانی که کورکورانه به دعاوی او ایمان می آورند

و

تحقیر و تلعین و تکفیر اندیشندگان و دلیل طلبان.

و گرنه عقلا و علما نیازی به نزول آیات و تبیین آنها به تفصیل ندارند.

﴿وَهُوَ الَّذِي أَنشَأَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ فَمُسْتَقَرٌّ وَمُسْتَوْدَعٌ ۗ قَدْ فَصَّلْنَا الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَفْقَهُونَ﴾
[ الأنعام: ۹۸]

و اوست خداوندى كه شما را از يك تن بيافريد.

سپس شما را قرارگاهى است و وديعت‌جايى است.

آيات را براى آنان كه مى‌فهمند، به تفصيل بيان كرده‌ايم.

کریم

در این آیه،

مدعی خلق بشریت

از حضرت آدم (ابولبشر) است.

حوا

فاقد نقش و فونکسیونی در تشکیل بشریت بوده است.

ول معطل بوده است.


حضرت آدم

یا آدم ابوالبشر

با القاب ابوالبشر، خلیفة‌ الله، ابوالوری، صفی‌ الله، ابومحمد و معلم الاسماء، نخستین انسانی که خداوند خلق کرده و نخستین پیامبر الهی و اولین خلیفه خدا بر روی زمین بود.

الله

برای بشریت قرارگاهی و ودیعت جایی تعیین کرده است.

منظور از قرارگاه احتمالا زمین است و منظور از ودیعت امانت است.

زمین نه سیاره ای کروی بلکه زمینه ساکن و مسطحی است

و

کوهها میخ ها و مسمارهایی برای تحکیم ثبات زمین اند (نهج البلاغه).

حضور بشریت در زمین اما بی حکمت و بی دلیل نیست.

الله به بشریت امانتی سپرده است که باید از آن پاسداری کند و نسل به نسل دست به دست بدهد.

حافظ

در این رابطه است که به طنز و طعنه و شوخی می گوید:

آسمان بار امانت نتوانست کشید.

قرعه کار به نام من دیوانه زدند.

معنی تحت اللفظی:

اجنه و ملائکه از قبول امانت خودداری کردند و خدا قرعه کشی کرد و قرعه به نام بشریت افتاد.

ادامه دارد.