قرآن کریم از دیدی دیگر (سوره الأنعام ) (۳۹۵)
![]()
ویرایش و تحلیل
از
فریدون ابراهیمی
﴿وَهُمْ يَنْهَوْنَ عَنْهُ وَيَنْأَوْنَ عَنْهُ ۖ وَإِن يُهْلِكُونَ إِلَّا أَنفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ﴾
[ الأنعام: ۲۶]
اينان مردم را از پيامبر بازمىدارند و خود از او كناره مىجويند و حال آنكه نمىدانند كه تنها خويشتن را به هلاكت مىرسانند.
کریم
در این آیه،
مشخصه مهم مشرکین و کافرین کذایی
را
دیالک تیکی از پرهیز از پیامبر (دیالک تیک فاصله گیری و دعوت به فاصله گیری از پیامبر)
می داند.
کریم
برای اثبات بطلان این دیالک تیک
دست به تهدید می زند.
یعنی
جای انتقاد عقلی و علمی و منطقی و تجربی و نظری
را
با
دیالک تیک تهدید و تطمیع پر می کند.
کریم
مخالفین و منتقدین
را
هم تحریف می کند و هم به خودستیزی متهم می کند.
منظور کریم از خودستیزی کفار و مشرکین، اهل دوزخ بودن و عذاب دیدن شان است.
کریم
بدین طریق و با این ترفند، با یک تیر دو نشان پسیکولوژیکی می زند:
هم
مخالفین را تحریف و تهدید می کند
و
هم
مؤمنین را به هراس می افکند و منضبط می سازد.
﴿وَلَوْ تَرَىٰ إِذْ وُقِفُوا عَلَى النَّارِ فَقَالُوا يَا لَيْتَنَا نُرَدُّ وَلَا نُكَذِّبَ بِآيَاتِ رَبِّنَا وَنَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ﴾
[ الأنعام: ۲۷]
اگر آنها را در آن روز كه در برابر آتش نگاهشان داشتهاند بنگرى، مىگويند:
اى كاش ما را باز گردانند تا آيات پروردگارمان را تكذيب نكنيم و از مؤمنان باشيم.
کریم
در این آیه،
دست به پیشگویی عوامفریبانه می زند:
مخالفین پیامبر با مشاهده آتش دوزخ، پشیمان خواهند شد.
به زبان لاشخورها
مخالفین به «گه خوردن» خواهند افتاد.
همین «منطق» مبتنی بر پشیمانی و توبه
را
اجامر فوندامنتالیسم اسلامی شیعی
در همین دنیا
در مورد مخالفین خود مثلا اعضای معصوم و مظلوم حزب توده،
مو به مو به مورد اجرا گذاشته اند
و
اکنون خودشان را امپریالیسم و صهیونیسم به «گه خوردن» انداخته است و به توبه واداشته است.
دست بالای دست بسیار است.
ادامه دارد.
+ نوشته شده در جمعه دوازدهم اردیبهشت ۱۴۰۴ ساعت 2:11 توسط سیاوش زهری
|