خوداندیشی

 

 

شین میم شین

 

حکایت هفدهم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»،  ص ۴۰)

بخش دوم

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

 

۱

نباید به رسم بد، آیین نهاد

که گویند:

»لعنت بر آن، کاین نهاد!»

 

معنی تحت اللفظی:

نباید آیین رسم بد را بینان گذاشت

تا

خلایق به بانی اش نفرین کنند.

 

 

سعدی

در این بیت شعر،

دیالک تیک امر به معروف و (۱)  را بر مبنای دیالک تیک ننگ و نام استوار می سازد و در شط همیشه جاری دیالک تیک داد و ستد رها می کند.

 

جواب

 

سعدی

در این بیت شعر،

دیالک تیک امر به معروف و نهی از منکر را بر مبنای دیالک تیک ننگ و نام استوار می سازد و در شط همیشه جاری دیالک تیک داد و ستد رها می کند :

بنیانگذاری رسم بد (داد) نتیجه ای جز لعنت ابدی (ستد) نخواهد داشت.

 

بنیان نهادن آیین بد و نیک و حتی تعریف و تعیین بدی و نیکی از دیالک تیک جبر و (۲) می گذرد.

 

جواب

 

بنیان نهادن آیین بد و نیک و حتی تعریف و تعیین بدی و نیکی از دیالک تیک جبر و اختیار می گذرد.

سعدی

 که

همانند حافظ

مبلغ و مدافع سرسخت جزممشیت الهی است و همه چیز را از سوی خدا مقدر می داند و برای انسان (اختیار) نقشی قائل نمی شود، اکنون کله پا شده و پادشاه (اختیار) را همه کاره و آیین گذار تلقی می کند.

 

این هم سرنوشت همه پای بندان به جزم «مشیت الهی» است، که با مطلق کردن اراده خدا و انکار مقوله «اختیار» آغاز می کنند و به مطلق کردن «اختیار» و فراموش کردن خدا می رسند.

 

ادامه دارد.