خرد ـ انسان ـ تاریخ (۱۴۱)
پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
فصل هفتم
اعلام فلسفی استقلال انسان
توسط ایمانوئل کانت
فصل هفتم
بخش اول
قسمت ۸
۸۴
· کانت بالاخره در «آنتروپولوژی از نقطه نظر پراگماتیکی» به تبیین اندیشه زیر مبادرت می ورزد:
· «اورانگوتان و یا شمپانزه ارگانی را که برای راه رفتن به خدمت می گرفت، ، برای حس کردن اشیاء و برای سخن گفتن به خدمت می گیرد.
· یعنی آن را به عضو انسانی مبدل می سازد.
· عضوی که حاوی درونی ترین جزء ارگان، برای استفاده از فهم است و با فرهنگ جامعتی، به تدریج توسعه می یابد.»
· (کانت، «مجموعه آثار»، جلد ۵، ص ۵۳۷)
۸۵
· اسنادی از آثار کانت که حاوی موضعگیری مثبت نسبت به مسئله توسعه (تکامل) در جهان ارگانیکی اند، می توانند به وفور تکثیر شوند.
۸۶
· اما به همین سان هم می توان مواضعی را نشان داد که اندیشه تکاملی شان برای جهان ارگانیکی محال است.
۸۷
· در اثر کانت، تحت عنوان «نقد قوه قضاوت» نیز برای موضع اساسی او، جمله شاخص زیر یافت می شود:
· «برای آدمیان حتی اعلام چنین نظری و یا امید به چنین نظری که باب میل نیوتون باشد، مثلا ایجاد ساقه گیاهی بنا بر قوانین طبیعی بدون در بین بودن نیت، غیرقابل درک خواهد بود:
· اما با این نگرش آدمیان باید به طور کلی به مخالفت برخاست.»
· (کانت، «مجموعه آثار»، جلد ۵، ص ۵۱۶)
۸۸
· این موضعگیری کانت از دو نظر خودویژه او ست:
الف
· اولا اشاره به نیوتون که برای کانت در تمام طول حیاتش، سرمشق کلاسیکی در سختگیری علمیت بوده است.
ب
· ثانیا به این دلیل که در این موضعگیری کانت، محبوس بودن او در طرز تفکر علوم طبیعی مته متیکی با تمامت وضوح نمودار می گردد.
ادامه دارد

