جمعبندی

از

مسعود بهبودی

 

حدیثی راجع به نیای انسانی

 

۱

بر خلاف تصور رایج

حیوانات

«خر» نیستند.

 

۲

حتی

خر

«خر» نیست.

 

۳

حتی

نباتات

«خر» نیستند.

 

۴

اکنون پژوهش های علمی متعددی

منتشر شده اند که دال بر خرافی بودن این تصور رایج اند.

 

۳

نباتات نیای جانوران و انسان اند.

 

۴

نباتات و جانوران در روند تکامل میلیون ها ساله خود

زرادخانه ای از تسلیحات لازم برای استتار، بقاء، توسعه و تکثیر نوع خود

تشکیل داده اند و در ژن های خود ذخیره کرده اند و نسل به نسل منتقل می کنند.

 

۵

گاو در این تجربه مشخص

با

انسان مورد نظر

احساس یگانگی، وحدت، اخوت، خویشاوندی می کند

 

۶

او را مثلا پدر و مادر و برادر و خواهر و فرزند خود تصور می کند و از او مواظبت به عمل می آورد.

 

۷

البته

این خصیصه این گاو

خصیصه خاصی است که در همزیستی و همبایی با انسان

تشکیل یافته است.

 

۸

سگ ها در این زمینه

محشرند

 

احمد شاملو

هراس من

باری

مردن در سرزمینی است

که

مزد گورکن

از

آزادی ادمی

افزون باشد

 

معنی تحت اللفظی:

ترس من از مردن در کشوری است

که

قیمت آزادی

نازلتر از دستمزد گورکن است.

 

۱

سؤال این است

که

معنی این ادعای شاملو چیست؟

 

۲

اگر مزد گورکن از کسب آزادی و یا از برخورداری از نعمت آزادی

بیشتر باشد

این بدان معنی است که آزادی

حیلی ارزان است

در دسترس همه است

یعنی

ریخته زیر دست و پا.

 

۳

یعنی

جامعه

در آزادی کامل و تمامعیار به سر می برد.

 

۴

یعنی همه از دم آزادند.

 

۵

آیا

ایران واقعا

چنین بوده است؟

 

۶

اصلا کشوری در جهان با چنین مشخصات وجود دارد؟

 

۷

و یا منظور شاملو چیز دیگری است؟

 

۸

شاید منظورش این باشد که آزادی

در

ایران

بی ارزش است.

 

۹

در این صورت

این سؤال پیش می آید

که چرا

باید

از

مردن در طویله ای که آزادی پشیزی نمی ارزد،

هراس داشت؟

 

خطابیه ای مختصر خطاب به مش شمس المجید

 

۱

قرن ۲۱

قرن جنگ های خونین خر تو خری است.

۲

یعنی

جنگی بی محتوا

بی هوده

بی ثمر

خرکی است.

 

۳

مثال:

جنگ یمن

 

در این جنگ

طویله جماران

از

قوطی

حمایت می کند

یعنی نان سفره ملتی گرسنه را دود می کند

و

طویله عرعرستان

از

طوطی

حمایت می کند.

 

۴

نتیجه اش تبدیل یمن

به

خرابات شام است.

 

۵

در حالیکه

فرق ماهوی میان طویله جماران و عرعرستان

و

یا

میان قوطی و طوطی

وجود ندارد.

 

۶

خرابه یمن که با پیروزی قوطی و یا طوطی

بهشت برین نمی شود.

 

۷

هر خردگرایی

خواه و ناخواه

از خود می پرسد:

اینهمه ویرانی برای چیست؟

 

۸

مثال دیگر:

در

خرابات شام

سالهای سال است که جنگ خشن و مخرب و خونینی میان صد دار و دسته خر و خردستیز

شعله ور است.

 

۱

در حالیکه کم ترین تفاوت ماهوی میان این اجامر

وجود ندارد.

 

۲

ای بسا

خرابه ها

پس از کشتار هزاران تن و دربدر کردن صدها هزارتن

دست به دست می شوند

آنهم نه یکبار

بلکه دهها بار.

 

۳

خوب

برای چی؟

 

۴

چه فرقی بین این اجامر وجود دارد؟

 

۵

در این واویلای خونین

کی از منافع کی دفاع می کند؟

 

۶

برای تمیز منافع خود و برای دفاع از منافع خود

قبل از هر چیز

باید

ذره ای مغز اندیشنده در کاسه سر داشت.

 

۷

مغز اندیشنده

اما

در عصر عرعر

حکم کیمیا دارد.

 

۸

ما

با

فرمی از جنون

سر و کار داریم.

 

۹

یعنی با جنگ دیوانگان سر و کار داریم.

 

۱۰

جنون چیست؟

 

۱۱

اگر خریت با خردستیزی جمع آید

جنون

تشکیل می یابد.

 

قیصر امین پور

 

نه خطی، نه خالی!

نه خواب و خیالی!

من ای حس مبهم

تو را دوست دارم

 

معنی تحت اللفظی:

من

نه

علاقه ای به خط و خال کسی دارم

و

نه

به

خواب و خیالی از کسی.

من دوستدار حس مبهمم.

 

۱

احمد شاملو هم همین خرافه را به شکل ایراسیونالیستی (ضد عقلی) ایرئالیستی (ضد واقع بینی) دیگری تبیین داشته است:

در

فراسویِ مرزهای تنت

تو

را

دوست می‌دارم.

 

۲

این ادعا

در

بهترین حالت

فرمی از عوامفریبی است

و

یا

چه بسا

فرمی از خودفریبی است.

 

۳

چیزها و روندها و پدیده ها و آدم ها و حیوانات و نباتات

فقط به طور مشخص

وجود دارند

و

فقط به طور مشخص

مورد تنفر و تحبیب (مهر و محبت)

قرار می گیرند.

 

۴

کسی عاشق کودکی انتزاعی

گربه ای خیالی

زن و مرد ماورای انسانی

نمی شود.

 

۵

این خرافه

میراث عرفان خردستیز قرون وسطی است.

 

۶

فرمی از تزویر و ریا ست.

 

۷

مغبچه حافظ

نه

زیبارویی انتزاعی و مبهم

بلکه

کودک مظلوم و معصوم اقلیت ستمکش زرتشتی است

که

در خرابات شیراز

به

ذلت روزگار می گذرانند.

ادامه دارد.